کنترل کننده های قابل برنامه ریزی (PLC)و کارت های ورودی و خروجی IO

کنترل کننده های قابل برنامه ریزی (PLC)و کارت های ورودی و خروجی IO

پی ال سی های  در رنج وسیعی ارائه می شوند که با توجه به نوع پروژه ای که مطرح است می توان یک پی ال سی(PLC)با امکانات مناسب انتخاب نمود. با توجه به اینکه بیشتر پی ال سی ها(PLC) دارای ساختار ماژولار هستند به سادگی می توان انواع کارتهای ورودی و خروجی را در کنار آنها قرار داد و به هر تعدادی که ورودی و خروجی نیاز داریم می توانیم به سیستم اضافه و یا کم نمائیم. شرکت بکهوف آلمان سه گروه PLC و شرکت GCAN نیز دو گروه PLC ماژولار ارائه نموده و شرکت Rievtechنیز ارائه دهنده کنترلرهای غیر ماژولار میباشد. اطلاعات تکمیلی در ذیل آمده است.

 

کارت های ورودی و خروجی

ماژولهای ورودی و خروجی این پی ال سی ها (PLC) دارای تنوع زیادی است و در انواع ورودیهای دیجیتال شامل ورودیهای  5ولت ،24ولت،48ولت، 60ولت،120ولت،230ولت،کانترهاو… و خروجیهای دیجیتال شامل خروجی های 5ولت ،24ولت، 120ولت ،230ولت،400ولت و همین طور پالس ترین و موتورهای استپر(Stepper) و موتورهای AC/DC و ورودی و خروجی های آنالوگ در رنج 0…2V و 0-10V و10V…+10V-و 0…20mA و 4…20mA و ترموکوپل و RTD و لودسل و اسیلوسکپ و اندازه گیری جریان و ولتاژ سه فاز و اندازه گیری فشار بطور مستقیم و همین طور ورودی مولتی متر ارائه می شوند.

بیشتر از 14 نوع پروتکل روی محصولات بکهوف ساپورت می شود که از جمله آنها  می توان به  CC-Link, Sercos, LightBus, ProfiBus, Modbus, InterBus, RS232/RS485, CANopen, DeviceNet, USB, ProfiNet, EtherCAT, Ethernet TCP/IP, EtherNet/IP اشاره نمود.

نکته قابل توجه در مورد این پی ال سی ها و کارتهای ورودی و خروجی آنها این است که بر روی ریل ترمینالی متداول نصب میگردند و نیاز به ریل خاص ندارند و تمامی کارتهای ورودی و خروجی برای تمامی CPU ها قابل استفاده است.